02 februari 2019

4 MANIEREN OM TROUW TE BLIJVEN AAN GOD

Jeremia leefde in een wereld die vol bedrog was.

U woont te midden van bedrog, door bedrog weigeren zij Mij te kennen, spreekt de HEERE. (Jeremia 9:6)


Jeremia werd tegengewerkt door zijn landgenoten èn de priesters. Op die manier kunnen christenen ook verzet verwachten buiten èn de kerk. Hoe blijf je dan trouw aan God?

4 manieren om trouw te blijven (uit Jeremia's leven)

1. Leer God kennen. Jeremia verlangde er naar om het karakter en oogmerk van God te kennen.

Zo zegt de HEERE: Laat een wijze zich niet beroemen op zijn wijsheid, laat de held zich niet beroemen op zijn sterkte, laat een rijke zich niet beroemen op zijn rijkdom. Maar laat wie zich beroemt, zich daarop beroemen dat hij begrijpt en Mij kent dat Ik de HEERE ben, Die goedertierenheid bewijs, recht en gerechtigheid op de aarde doe, want in die dingen vind Ik vreugde, spreekt de HEERE. (Jeremia 9: 23-24)

2. De waarheid spreken. Hoewel het verkondigen van Gods Woord hem belediging en letsel bracht, kon hij niet stoppen. Gods Woord 'brandde in zijn hart als een vuur'

Want zo dikwijls als ik spreek, schreeuw ik het uit, roep ik: Geweld en verwoesting! Want het woord van de HEERE is mij tot smaad en tot schimp, de hele dag. Zei ik: Ik zal niet aan Hem denken, ik zal niet meer spreken in Zijn Naam, dan werd het in mijn hart als brandend vuur, opgesloten in mijn beenderen. Wel deed ik moeite om het in te houden, maar ik kon het niet. (Jeremia 20: 8-9)

3. Vertrouw op God. God was de enige hoop van Jeremia. Hij stelde zijn vertrouwen op Hem.

Gezegend is de man die op de HEERE vertrouwt, wiens vertrouwen de HEERE is. Hij zal zijn als een boom, die bij water geplant is, en die zijn wortels laat uitlopen bij een waterloop. Hij merkt het niet als er hitte komt, zijn blad blijft groen. Een jaar van droogte deert hem niet, en hij houdt niet op vrucht te dragen. (Jeremia 17: 7).

4. Trouw blijven ondanks vervolgingen. Zelfs toen dierbaren hem tegenhielden en bedrogen, bleef Jeremia trouw.

Want ook uw broeders en het huis van uw vader – ook zij handelen trouweloos tegen u, ook zij roepen u luid na. Vertrouw hen niet als ze vriendelijk tot u spreken. (Jeremia 12: 6)


Dit zijn 4 manieren waarop we net als Jeremia trouw kunnen blijven in een tijd dat bedrog normaal lijkt.

  • Heb jij een aanvulling? Deel die gerust.

2 opmerkingen:

  1. Mooi Aritha, dankjewel! Ik word zelf laatste tijd nogal eens bepaald bij de noodzaak van werkelijk alles toetsen wat op je afkomt. je raakt zo snel verstrikt in iets wat niet van God is. Het kan zo lijken op het waren. We hadden op school een avond over geestelijke manipulatie. Als je je daarin verdiept, zou je bang kunnen worden. het gebeurt in de kerk namelijk. Onder je neus soms. Dan is Waken en Bidden zo belangrijk en alles toetsen. Groetjes hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.