10 augustus 2021

ALS GOD EEN PLAN C HEEFT

Gods plan

Soms geeft God mensen een duidelijke en volledige instructies aan het begin van een project. Dat lees ik in mijn Bijbel.

Maar normaal gesproken hebben wij te maken met een plan dat zich langzaam ontvouwt.

Plan A en B

Denk aan het volk van God dat tussen het Egyptische leger en de Rode Zee stond en zich afvroeg wat God  toch aan het doen was. 

  • Ze konden plan A zien: vermoord worden
  • of plan B: verdrinken.

Plan C

Toen openbaarde God Zijn plan C: ga door de zee. En door het geloof zijn zij door de Rode Zee gegaan als over het droge.

De psalmist schreef over die situatie en zei: "Uw weg was door de zee, Uw pad door grote wateren, en Uw voetstappen werden niet bekend." ( Psalm 77:19 ).  

Het is echt niet raar als je er doorheen zit omdat je Gods weg niet meer ziet. Het overkwam zelfs de apostel Paulus.

Lees Handelingen 16:6-10 om te zien wat ik bedoel.

Leer mij Uw weg, o Heer

Gods timing is altijd perfect. Door ons geregeld te laten wachten tot Zijn plannen zich ontvouwen, oefent Hij ons in doorzettingsvermogen (volharding) en geloofsvertrouwen. Dus de volgende keer dat jij als Gods kind vastzit tussen twee slechte keuzes, zoals de Israëlieten tussen de Rode Zee en het Egyptische leger, wanhoop dan niet maar vraag Hem om je Zijn plan C te laten zien: "Zijn weg was door de zee, Zijn pad door grote wateren".

Ik weet dat hoewel ik aan de oever van de Rode Zee sta, ik daar niet zonder een bedoeling heen geroepen ben, maar dat Hij mij erheen liet gaan. Daarom laat ik mijn angsten met de wind meewaaien. Want aangezien Hij mij in deze moeilijkheden heeft gebracht, zal Hij me er ook uitleiden en me er door heen helpen. C.H. Spurgeon


Gods plan


Leestip over gebed (en wachten)

 Lees ook


Gail Burton Purath

---
Vertaald door: Aritha Vermeulen

4 opmerkingen:

  1. Dank je wel Aritha. Weer zéér bemoedigend!🌈 De conclusie ook van C.H.Spurgeon. We zijn niet zonder bedoeling geroepen naar de rode Zee. Zo ook de preek van dominee Nobel afgelopen zondagmorgen. Jezus kwam niet voor niets naar die chronisch zieke man(38 jaar lang!) Hij kwam naar hem toe, om Zijn heerlijkheid te openbaren door het wonder van genezing heen... Opdat deze genezen man de HEERE zou gaan dienen zijn leven lang! Vanwege Gods liefdevolle trouw en zorg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Yvonne. Mooi voorbeeld, dat je noemt. Ik zie de wonderen van Jezus als de bewijzen dat Hij de Messias is.

      Verwijderen
  2. Dankjewel Aritha. Dit is een goede herinnering voor me, te weten dat God wel weet waar ik naartoe moet/zal gaan.
    De uitleg en toepassing is ook goed. Ik vind het soms lastig, hoe pas ik een tekst toe op mijzelf, en kan dat altijd. Maar dit is een goed voorbeeld van hoe dat kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heleen, net als jij ben ik voorzichtig (geworden) met het toepassen van teksten. Deze vond ik een heel goed voorbeeld van hoe je toch oud testamentische teksten kunt gebruiken voor een geestelijke les voor niet-Joden.

      Verwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.