22 november 2017

JEREMIA 29:11 - VERKEERD BEGREPEN

Jeremia 29:11 is een boodschap van hoop midden in moeilijkheden, niet een belofte om ons van alle moeilijkheden te bevrijden.

OP DE MUUR

Ik schreef de tekst op de muur van het kantoor van mijn man toen hij werkzaam was op de afdeling loopbaanplanning en plaatsing op de Columbia International University.

Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt de HEERE. Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven.



UIT VERBAND GETROKKEN

We dachten dat het passend was voor Bijbelstudenten op zoek naar een baan en dat was het ook. Maar niet op de manier waarop veel mensen deze tekst uitleggen. Wij christenen trekken Jeremia 29:11 vaak uit het verband, zonder de context en de echte betekenis te onderzoeken.

JOODSE BALLINGEN

Jeremia 29 is een boodschap aan de Joodse ballingen in Babel, om hen te zeggen het beste van hun gevangenschap te maken. Hun ballingschap was het gevolg van hun zondige leven en vond plaats onder Gods toelating. Die gevangenschap duurde 70 jaar. Velen leefden hebben het einde ervan niet meegemaakt.

NIET ALTIJD GEMAKKELIJK

Gods plannen voor ons zijn altijd goed, maar ze zijn niet altijd gemakkelijk. En ze zijn ook niet altijd de plannen die we zelf zouden kiezen met ons beperkt menselijke denken. Zijn jouw omstandigheden minder goed dan je zou willen? Richt je oog dan op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God.

Romeinen 8:28:

En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn. 

 Dát kun je op de muur van je hart schrijven. Het is echt waar!



Gail Burton Purath

4 opmerkingen:

  1. Mooi stukje en zo waar dat onze omstandigheden niet altijd ideaal zijn. Ook goed om te weten waarom en waarvoor Jeremia 29: 11 geschreven is. Via een reactie van deze site op mijn blog kwam ik hier terecht. Ik ben verrast dat ik mijn eigen blog hier aanbevolen zie. Maar is Aritha nu dezelfde persoon als Ariëlla?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op je vraag heb ik je antwoord gegeven via je blog! Dank je wel voor je reactie. Ik vond het zelf ook goed om dit vers in de context te lezen.

      Verwijderen
  2. Jeremiah 29:10-14....Very interesting! How could God correct them? He had tried but in their willful ways they would not listen! They had to go through discipline for disobedience. So now when they've gone through it, they come to Jeremiah 29:10-14. Now if they turn to the Lord, He will be found of them. AND though it all God had good thoughts toward them!

    This reminds me of another time in Jewish history...II Chronicles 36:14-17 2 Chronicles 36:14 Moreover all the chief of the priests, and the people, transgressed very much after all the abominations of the heathen; and polluted the house of the Lord which he had hallowed in Jerusalem.

    15 And the Lord God of their fathers sent to them by his messengers, rising up betimes, and sending; because he had compassion on his people, and on his dwelling place:

    16 But they mocked the messengers of God, and despised his words, and misused his prophets, until the wrath of the Lord arose against his people, TILL THERE WAS NO REMEDY.

    17 THEREFORE he brought upon them the king of the Chaldees, who slew their young men with the sword in the house of their sanctuary, and had no compassion upon young man or maiden, old man, or him that stooped for age: he gave them all into his hand.

    They had sinned so much and was so hardhearted against the Lord that THERE WAS NO REMEDY! THEREFORE the Lord HAD to punish them and discipline them in order to bring them back to Himself!

    (A few of my thoughts!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. There are many mistakes above in the translation which I did not make...Don't know why they do that! Makes me feel bad. But the thought is the same.

    BeantwoordenVerwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.