24 januari 2019

ALS GOD TOT JE HART SPREEKT


Wees voorzichtig en bescheiden met de bewering dat God buiten de Bijbel om tegen je gesproken heeft. (1) We zijn imperfecte mensjes die Gods stem niet helder kunnen verstaan.

Maar we kunnen er zeker van zijn dat God ons onderwijst, berispt, corrigeert en ons traint  door middel van de Bijbel (2 Timotheüs 3:16-17).

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust.

God wil zich door Zijn Woord heel persoonlijk tot je richten, waardoor Hij je inzicht geeft in de specifieke omstandigheden waarin jij je bevindt.

Bijvoorbeeld: Enkele jaren geleden, toen we afscheid namen van onze familie om zendingswerk te doen,  ervoeren mijn man en ik dat God persoonlijk tot ons sprak door Markus 10:29-30. Hij beloofde ons Zijn zegen "en daarmee ook vervolging."

En Jezus antwoordde: Voorwaar, Ik zeg u: er is niemand die huis of broers of zusters of vader of moeder of vrouw of kinderen of akkers verlaten heeft omwille van Mij en om het Evangelie, of hij ontvangt honderdvoudig, nu in deze tijd, huizen en broeders en zusters en moeders en kinderen en akkers, met vervolgingen, en in de wereld die komt, het eeuwige leven. 

Ik ben blij dat God deze teksten zo heeft gepersonaliseerd omdat het ons voorbereidde, uitdaagde en troostte.

Veel mensen vragen aan de Heere God of Hij hen elk nieuw jaar of elke geboortedag een tekst uit de Schrift wil geven, zodat ze zich daarop het hele jaar kunnen concentreren. Dat is een goed idee. 

Wees niet bang om God te vragen om je te begeleiden in elke situatie. Luister altijd naar Zijn stem wanneer je de Bijbel leest. Door Zijn Heilige Geest brengt hij vaak bepaalde tekstgedeeltes in je hart, die speciaal aan jou gericht lijken te zijn.
--------------------

(1) Voor meer informatie over dit onderwerp: Goddelijke Leiding geeft voorbeelden van  die keren dat God specifiek sprak om een ​​van zijn volgelingen te leiden. Lees ook: Jesus Calling en denk na over Sarah Youngs beweringen. Zijn ze Bijbels? Of toch niet?


Let erop: God spreekt nooit, nooit iets in ons hart dat tegen de Bijbel ingaat. De veiligste manier om leiding van God te ontvangen is door Zijn geschreven Woord. Het is een van de taken van de Heilige Geest om ons te helpen Gods waarheid te begrijpen ( Johannes 16:12-15).

Nog veel heb Ik tegen u te zeggen, maar u kunt het nu niet dragen. Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen. Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. Alles wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom heb Ik gezegd dat Hij het uit het Mijne zal nemen en het u zal verkondigen.

Gail Burton Purath 

4 opmerkingen:

  1. Mooi en waar. Daarom is het zo belangrijk de Bijbel regelmatig te lezen en de teksten eigen te maken. Hoe kan anders de Geest ze te binnen brengen op het juiste moment? Ik verwonder me regelmatig hoe dingen mij te binnen schieten wanneer ik het nodig heb. Maar teksten kunnen ook confronteren of corrigeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anne, ja. Ik doe het de laatste tijd ook heel bewust. Zijn we helemaal niet te oud voor. Jezelf trainen om dingen te onthouden is goed.

      Verwijderen
  2. Mooi en goed om te lezen en steeds opnieuw te beseffen dat God met Zijn Woord heel persoonlijk tot ons spreekt. Niet altijd makkelijk, maar wel goed!

    BeantwoordenVerwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.