16 juli 2024

Ben jij een sprinkhaan in je geloof?

God stuurde twaalf verspieders om het Beloofde Land te verkennen. Tien van hen konden niet verder kijken dan hun angsten en kwamen terug om iedereen bang te maken en te ontmoedigen.


Kaleb sprak de waarheid
Kaleb probeerde de waarheid te spreken: 

"Laten wij vrijmoedig optrekken en het in bezit nemen, want wij kunnen het zeker overmeesteren!" (Numeri 13:30)

Tien verspieders verspreidden angst

Maar de tien leiders bleven angst verspreiden in plaats van geloof, en legden uit dat zij allemaal als sprinkhanen waren vergeleken met de reuzen in het land (Numeri 13:17-33).

Wat dom van hen
Ik lees dit verhaal en denk: wat dom van hen, maar dan betrap ik mezelf erop dat ik soms ook als een sprinkhaan in mijn geloof ben. Net zoals God hun het land beloofde, heeft Hij mij vrede, vreugde, groei en kracht beloofd. Maar soms focus ik meer op de omstandigheden dan in Zijn beloften.

Meer dan overwinnaars
Ik heb de geloofswoorden van Kaleb nodig en soortgelijke woorden, bijvoorbeeld uit Romeinen 8:37: "Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad." 

2 Timotheüs 1:7 Want God heeft ons niet gegeven een geest van lafhartigheid, maar van kracht, van liefde en van bezonnenheid.
Gelooft u dat? De Bijbel zegt het! Dus bid er niet alleen om, dank er ook maar voor! Sta ervoor open, bid om steeds verdere doorwerking in je leven. Bid dat je mag groeien als getuige in woord en daad, en begin maar gewoon met het te zijn! Vertrouw maar op Gods Geest! Wie zo vertrouwend leeft, zal merken dat je het soms zomaar ineens bént – een getuige van je God.“Schaam u dan niet voor het getuigenis van onze Heere; want God heeft ons niet gegeven een geest van lafhartigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid!” [1]

🦗 Hoe ga je om met je sprinkhaan-gevoel?

Gail Burton

Origineel: Grashopper Faith
Vrij Vertaald door Aritha Vermeulen

--

[1] Getuigen, door A.J. Molenaar

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooi en eerlijk stukje... Ja, soms zijn we als die tien verspieders wanneer we ons laten overweldigen door alles wat mis gaat. Als we dan maar wel gaan luisteren als mannen zoals Kaleb! Vasthouden aan Zijn belofte en Zijn Woord. Nee niet altijd gemakkelijk. Daarom hebben we Kalebs nodig in ons leven. Gelukkig heb ik zo'n man getrouwd. En luisterend oor en een ontvankelijk hart... Dank je wel weer voor het vertalen Aritha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En soms..., zijn we zelf een Kaleb voor de ander. Hoe geweldig is dat om elkaar zo tot een hand en een voet te zijn!

    Even ter aanvulling van bovenstaande opmerking van mij.Ik reageer nu even via mijn telefoon waardoor ik niet onder mijn eigen naam kan reageren.😉
    Groetjes van Yvonne🤗

    BeantwoordenVerwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.