25 april 2019

VERTROUW OP GOD


Ik ben een analyticus.

Voordat ik een christen werd, wilde ik God helemaal begrijpen. Maar toen ik eenmaal tot geloof kwam liet ik de meeste vragen achter me en volgde mijn Redder.

Ik ben nog steeds een analyticus. Ik houd ervan om de Schrift te onderzoeken en antwoorden te vinden op moeilijke vragen. En ja, af en toe ben ik flink in de war als ik ergens niet uitkom.

Pas nog... na een behoorlijk wat studie kreeg ik een bepaald bijbels concept niet helder. Ik zei toen gekscherend tegen mijn man dat ik 'De Bijbel voor Dummies' nodig had. (1)

Pas later besefte ik dat zo'n boek bestond en dan bedoel niet bovenstaand boek 😉

Eigenlijk is Gods Woord ontworpen voor dummies. Ik gebruik het woord 'dummies' omdat het precies omschrijft wie we zijn: kleine mensjes die niet in staat zijn onze alwetende, alwijze God volledig te begrijpen. En dat hoeft ook niet.

We zijn kwetsbaar, sterfelijk en begrensd. God daar tegenover is eeuwig, oneindig groot, onbeperkt (zonder grenzen) en volmaakt in al Zijn eigenschappen. 
O, diepte van rijkdom, zowel van wijsheid als van kennis van God, hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst iets gegeven en het zal hem vergolden worden? Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen. Romeinen 11:33-36

We zullen God nooit helemaal begrijpen. Daarvoor is Hij te groot en wij zijn te klein. (2)

Waar het om draait is: Heb ik een oprecht geloof in Hem?

3 VRAGEN
Als je in een situatie komt waarin je Hem niet begrijptstel jezelf dan deze 3 vragen:
  1. Vertrouw ik op Gods karakter? Psalm 145:17 
  2. Vertrouw ik op Hem mèt al mijn onbeantwoorde vragen? (Job 38)
  3. Vertrouw ik erop dat Hij mij al het begrip heeft gegeven dat ik nodig heb. 2 Petrus 1:3

Ik vertrouw op Hem.
Jij ook?



PS Als jij ook wat analytisch bent, zul je misschien net als ik van 1 Korinthe 13:12 houden:

Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel, maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik ten dele, maar dan zal ik kennen, zoals ik zelf gekend ben.
Gail Burton Purath

-------------------------

(1) De "Voor Dummies" boeken zijn een serie boeken die mensen moeten helpen bij ingewikkelde of moeilijke onderwerpen. Ik promoot deze serie verder niet.
(2) Er zijn ook heel veel dingen over God die we tijdens ons leven ontdekken mogen, en ze helpen ons leven vollediger maken en wekken ons verlangen om met hem te leven. Dus, ook al zullen we niet elk aspect van het evangelie volledig begrijpen, toch is zo goed en ooi om een levenslange leerling van Jezus te zijn.

2 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of ik een echt analyticus ben maar ik wil het ook zo vaak snappen, beredeneren, de "trucjes" doorhebben maar zo werkt God niet. Vertrouwen, gewoon bij Hem "zijn" weten dat het goed en onder controle is bij Hem en dat dat goed en genoeg is. Best wel een dingetje voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik zie het voor me ja. Helemaal begrijpen zal niet lukken. Als ik ergens niet uit kom zeg ik eenvoudigweg... dat gaat U me vast nog een keer uitleggen. Ik vraag wel heel veel aan de Heilige Geest, mijn leraar :)

    BeantwoordenVerwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.