18 augustus 2021

HOE ONDERSTEUN JE IEMAND?

biblelovenotes

Toen ik door een moeilijke tijd ging, stopte een goede vriend met het beantwoorden van mijn e-mails. Jaren later vroeg ik haar waarom.

'Ik wist niets te zeggen,' zei ze. 'Ik had gewoon geen antwoorden voor je.'

Ik heb zelf ook gedacht dat advies geven en oplossingen zoeken, de beste manieren waren om een vriend in nood te helpen. Maar mijn eigen worstelingen hebben me geholpen te beseffen dat "clichématige antwoorden" meestal helemaal geen antwoorden zijn. 

Vrienden die zeggen: ik zal voor je bidden

Vrienden die zeggen: "Het spijt me zo voor je en ik zal voor je bidden", waren de grootste troost en hulp voor mij. Dat ze zeiden dat ze zouden bidden, hielp me om mijn aandacht te richten op die ene Vriend die nooit teleurstelt, nooit te druk is en altijd precies weet wat Hij moet zeggen - mijn Heere!

Hij "troost in al onze verdrukking, zodat wij hen kunnen troosten die in allerlei verdrukking zijn, met de vertroosting waarmee wij zelf door God getroost worden.". (2 Korinthe 1:3)

Er zijn en luisteren

Als je vriend(in) met problemen worstelt, kom dan niet met oplossingen, wijze woorden, adviezen, tenzij God je daar duidelijk toe aanzet. Maar laat haar weten dat je er echt voor haar bent, naar haar luistert en om haar geeft. 

Verblijd u met hen die blij zijn, en huil met hen die huilen. Wees eensgezind onder elkaar. Streef niet naar de hoge dingen, maar houd u bij de nederige. Wees niet wijs in eigen oog. (Romeinen 12:15)
💡 En bid dat God haar de antwoorden zal geven die ze nodig heeft.

biblelovenotes
  • Heb jij tips om iemand te ondersteunen die het moeilijk heeft?
  • Wat hielp jou toen je door een moeilijke tijd ging? (en wat niet)

Gail Burton Purath

---
Vertaald door: Aritha Vermeulen

1 opmerking:

  1. Ik heb gemerkt dat het soms ook gewoon goed is om te zeggen dat je geen (ant)woorden hebt, maar dat je wel bidt.
    Daarnaast is een kaartje sturen (al dan wel of niet met een Bijbeltekst of gedichtje) een kleine moeite maar doet vaak veel.
    Van beiden heb ik gezien en ervaren dat het veel troost en bemoediging geeft.
    Een appje of mailtje kan ook, maar persoonlijk vind ik een kaartje waardevoller.
    En wat ik ook belangrijk vind, is met regelmaat even vragen hoe het is/gaat, zodat je ook gerichter kunt blijven bidden voor iemand.

    BeantwoordenVerwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.