10 september 2022

Waarom is gebed zo uniek?

Soms als ik midden in de nacht wakker word, bid ik tot ik weer in slaap val. Ik bid ook op andere momenten van de dag - in de auto op weg naar huis van boodschappen, tijdens het koken, tijdens een wandeling door de buurt, enz.


Uniek!
Ik weet zeker dat velen van jullie ook bidden tijdens je normale dagelijkse bezigheden, maar heb je er ooit bij stilgestaan ​​hoe uniek dat eigenlijk is?

Leven van alledag (bij mensen)
  • Als ik met mijn beste vriendin wilde praten over iets dat niet dringend was, zou ik me niet op mijn gemak voelen om haar midden in de nacht te bellen.
  • Als ik met mijn voorganger wil praten, verwacht ik niet dat hij alles wat hij doet laat vallen om direct met mij te praten
  • Als ik met een beroemd iemand zou willen praten, zoals de leider van een land, zou dat niet mogelijk zijn. Ik zou en afspraak moeten maken en afwachten of het mogelijk was.

Leven van alledag (bij God)
Dat is zo anders bij God. Hij is altijd beschikbaar. Ieder moment, dag en nacht, kan ik praten met de Schepper van de wereld, het wijste, meest liefdevolle Vader in het universum, de bron van alle troost (2 Korintiërs 1:3). Hij kent mij beter dan wie dan ook, omdat Hij mij in de baarmoeder van mijn moeder heeft geweven (Psalm 139:13-17), Hij heeft plannen voor mijn leven gemaakt (Efeziërs 2:10), zelfs het aantal haren op mijn hoofd kent Hij (Lukas 12:7)! Ik vind dit zo'n prachtige waarheid.

🙏 Waarom is gebed zo uniek? Omdat Israëls God uniek is.


3 Bijbelteksten over gebed
  1. Filippenzen 4:6 Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.
  2. Kolossenzen 4:2 Houd sterk aan in het gebed, en wees daarin waakzaam met dankzegging. Bid meteen ook voor ons dat God voor ons de deur van het Woord opent.
  3. Hebreeën 4:16 Laten wij dan met vrijmoedigheid naderen tot de troon van de genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden op het juiste tijdstip.

3 quotes over gebed
  1. Bid totdat je kunt bidden; bid om geholpen te worden om te bidden en geef het bidden niet op omdat je niet kunt bidden. Want wanneer je denkt dat je niet kunt bidden, dan bid je.
  2. Soms, wanneer je geen troost ontvangt in je gebed, wanneer je gebroken en terneergeslagen bent, dan is dat het moment dat je echt worstelt en overwint in gebed
  3. Als je die schitterende kracht van gebed wilt zien, moet je in liefdevolle eenheid met de Heer Jezus Christus blijven.

Gail Burton Purath
---
Origineel: Anytime Day or Night, for Any Reason 
Vertaald door: Aritha Vermeulen

2 opmerkingen:

  1. Als kind leerde ik te bidden, al van jongs af aan. Van mijn ouders.

    Als volwassene leerde ik te bidden van God. En dat was anders.

    Inderdaad niet alleen bij het eten of als ik ging slapen. Van God leerde ik te bidden midden in de moeite. Niet eerst praten met mensen. Eerst naar Hem komen. Daarna leerde ik van Hem dat ik echt mag komen in gebed. Hij zag mijn hart en wist al wat er leefde en nodigde mij uit om dat wat er leeft echt met Hem te delen.

    En Hij liep niet weg. Ook niet midden in de nacht en ook niet bij de echtheid van mijn hart.

    Dit proces was heel helend. Meer en meer ontdek ik de kracht die er ligt in gebed. Mooi deze blog Aritha. Echt een bemoediging en een aansporing voor anderen.

    Afgelopen jaar heb ik een diepe worsteling gehad en ik mocht echt worstelen met God in dit verhaal en heb Hem door alle stappen en fases (voor operatie, tijdens operatie en na operatie van mijn zoon) mogen zien.

    Zijn genade werd beschikbaar door echt en oprecht met mijn hart naar Hem toe te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Petrina, voor je mooie reactie op Gails blog. Ik hoop dat het ook andere moed geeft.

    BeantwoordenVerwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.