02 mei 2023

Lofliederen als muziektherapie

Sommige baby's worden rustig als hun moeder muziek maakt. Ze luisteren naar de muziek en vergeten waar ze ook al weer om huilden.


Muziektherapie voor de ziel
Ik merk dat ik als gelovige ook een soort "muziektherapie" nodig heb. Soms betrap ik mezelf erop dat ik eindeloos blijf piekeren en dat de negatieve gedachten niet wegkrijg. Iets dat me ontmoedigt.

Psalmdichters en hun strijd
Het luisteren naar of  het zingen van lofliederen kan mijn negatieve gedachten vervangen door positieve, bemoedigende woorden over de Heer. De psalmdichters werden vaak gekweld door negatieve gedachten, angsten en zorgen. 

Misschien is dat de reden waarom we vaak dingen lezen als dit:

"Laten we juichen voor de HEER... Zing lofliederen voor de naam van de Heer... Maak een vrolijk geluid." Psalm 95:1; 7:17; 66:1



Het belang van lofliederen
Als onze hoofd vol zit met negatieve, nutteloze gedachten die maar rond blijven draaien, dan is het hoog tijd om lofliederen te gaan zingen!

"Hij haalde me uit de put van wanhoop, uit modder en slijk... Hij heeft een nieuw lied in mijn mond gelegd, een loflied voor onze God." Psalm 40:2-3

Zing je droefheid eruit en zing de vreugde erin. Lofliederen geven leven aan de ziel. - Charles Spurgeon



Alles, alles, kan men door middel van muziek aan God vertellen en zingen. J.S Bach

5 citaten over lofprijs uit de vroege kerk
  1. Zing het gebed dat in je zit, zing je twijfel, zing je vreugde, zing je ellende. Zing het uit, maar zing het wel voor God. 

  2. Lofprijzing is de hoogste en beste vorm van gebed. In lofliederen verenigen we ons met de engelen.

  3. Zingen is dubbel bidden.

  4. De Heer zelf verlangt dat wij hem loven. En hoe kunnen wij hem beter loven dan door de lofzangen die hij zelf heeft gegeven? Zijn lofzangen zingen is een lofzang op hemzelf.

  5. Lofprijzingen zijn als een leger dat strijdt tegen de vijand. Door de vijandige machten te verjagen, brengen zij vrede in ons hart en verheerlijken zij God.

Gail Burton Purath

Origineel: Praise Music Therapy
Vertaald door: Aritha Vermeulen

Jouw verhaal delen
🙌🎹🎸🎼Welke lofzang heeft jou door een moeilijke tijd heen geholpen? Deel je verhaal hieronder en inspireer anderen om ook lofliederen te zingen en te beluisteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heel fijn dat je wilt reageren.