28 september 2023

Ontladen en Herladen: Psalm in Actie!

Vandaag deel ik een van mijn favoriete overdenkingen rechtstreeks uit mijn boek Wisdom For Life! [1] Geniet ervan!

Even "ontladen" en weer opladen
Verdriet, verwarring, frustratie, boosheid, angst, hopeloosheid - negatieve emoties kunnen ons behoorlijk in de war brengen als we er niet op een constructieve manier mee omgaan.

De psalmen geven ons geweldige voorbeelden om ontmoediging op een bijbelse manier aan te pakken. Ik noem het gewoon "even ontladen en weer opladen."

Keer op keer laten de psalmdichters negatieve gedachten en gevoelens los, en vervolgens herstellen, vernieuwen, herladen zij zich in Zijn nabijheid en richten ze hun gedachten opnieuw op de liefde en trouw van God. Ik ook. 

Psalm 74
Soms voel ik me negatief omdat God zo vaak verkeerd wordt begrepen en belasterd in onze moderne cultuur. Net als Asaf in Psalm 74:10, zou ik wel eens willen vragen: "Hoelang, o God, zal de tegenstander U smaden? Zal de vijand Uw Naam voor altijd lasteren?"

Maar Asaf laat me ook zien hoe je jezelf weer kunt opladen als hij zich herinnert dat "God mijn Koning is van oudsher, die redding brengt hier op aarde." (vers 12). We kunnen worden getest door de negatieve druk van de cultuur, maar onze God heeft nog steeds de touwtjes in handen.

Wanneer Asaf zegt: "Sta op, o God, voer Uw rechtszaak, denk aan de smaad die dwazen U de hele dag aandoen." (vers 22), weet hij dat onze God dat kan.

Psalm 86
Een ander voorbeeld is Psalm 86, waar David zijn emoties ontlaadt door toe te geven dat hij zich "ellendig en arm" voelt (vers 1). Hij wordt aangevallen door arrogante mensen en maakt zich zorgen over zijn eigen trouw. Heb jij je ooit zo gevoeld?

Als dat zo is, kun je jezelf weer opladen zoals David deed door te zeggen: "U, HEERE, bent immers goed, mild om te vergeven en rijk aan goedertierenheid voor allen die U aanroepen." (vers 5).

Veel van de psalmen volgen dit patroon van het "ontladen" van negatieve emoties en het weer vullen met waarheden over het karakter van God. Het is een goede gewoonte voor ons allemaal.

Voor verdere overweging
Hoe bevestigt Romeinen 12:2 (AMP) de waarheid van het even ontladen en weer opladen? Hoe biedt het een meer permanente oplossing?

En word niet gelijkvormig aan deze wereld [niet langer met zijn oppervlakkige waarden en gebruiken], maar word hervormd en steeds meer veranderd [naarmate je geestelijk groeit] door de vernieuwing van je denken [gericht op goddelijke waarden en ethische houdingen], zodat je zelf kunt bewijzen wat de wil van God is, dat wat goed en acceptabel en volmaakt is [in Zijn plan en doel voor jou].
Gail Burton


💗💗💗


[1] Deze overdenking is afkomstig uit Gails' boek 'Wisdom for Life', een boek met 100 overdenkingen gebaseerd op Psalmen en Spreuken. Ik wilde je een voorproefje geven van wat je kunt verwachten als je het boek koopt. 

Heb je het stukje "Voor Verdere Overweging" opgemerkt in de blog? Dat is iets wat je onder elke overdenking vindt, voor momenten waarop je wat dieper wilt graven. 


Die korte in-de-diepte-stukjes hebben verschillende vormen; zo suggereren ze bijvoorbeeld dat je een vers uit het hoofd kunt te leren, stellen een persoonlijke vraag of moedigen je aan om een korte bijbelstudie te doen, enzovoort. Al deze dingen helpen je om de overdenking van die dag beter te begrijpen.

 🌍📦 Nederland: koop het boekje HIER voor 12 euro.


🌟 In oktober kun je meedoen aan een leuke Giveaway op deze blog en kans maken op het boek van Gail "Wisdom for Life." Mis het niet! We zullen het ook delen op Instagram, Twitter (X) en Facebook, dus volg me daar om het niet te missen in oktober.

1 opmerking:

  1. Dankjewel voor deze mooie vertaling. Het beschrijft precies waarom ik zo van de psalmen hou.

    BeantwoordenVerwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.