19 september 2018

HABAKUKS GELOOFSBELIJDENIS


Habakuk, een oudtestamentische profeet die een beetje klagerig over lijkt te komen (Habakuk 1). Toch oppassen dat we hem niet verkeerd beoordelen, want hij was een getrouwe profeet van God in een moeilijke tijd van Israëls geschiedenis.

Sterker nog, hij is een goed voorbeeld voor ons. Hij keek naar de omstandigheden en het voelde alsof Gods gerechtigheid niet de overhand had. Maar uiteindelijk besefte hij dat de omstandigheden niet bepalend zijn voor Gods liefde en trouw.

Ons is geen kalme reis beloofd. Ook geen grote rijkdom of populariteit. God belooft ons iets veel beters. Hij belooft Zijn kracht om het vol te houden onder moeilijke omstandigheden.

Het Bijbelboek van Habakuk eindigt met een triomfantelijke geloofsverklaring die wij ook mogen omhelzen:
Al zal de vijgenboom niet in bloei staan

en er geen vrucht aan de wijnstok zijn,

al zal de opbrengst van de olijfboom tegenvallen

en zullen de velden geen voedsel voortbrengen,

al zal het kleinvee uit de kooi verdwenen zijn

en er geen rund in de stallen over zijn –

ik zal dan toch in de HEERE van vreugde opspringen,

mij verheugen in de God van mijn heil.

De HEERE Heere is mijn kracht,

Hij maakt mijn voeten als die van de hinden,

en Hij doet mij treden op mijn hoogten.

Voor de koorleider, bij mijn snarenspel!

Habakuk 3: 17-19

----------------------------------- 


Ik moedig je aan om deze passage hardop te reciteren en je eigen omstandigheden in te vullen.

Gail Purath Burton

6 opmerkingen:

  1. Geef mij maar geestelijke rijkdom en gekend zijn door Hem, dat geeft mij alle rede om te juichen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi gezegd Daniëlle. Geestelijk rijkdom... Alleen dat God naar ons omkijkt!

      Verwijderen
  2. Mooi dat je een niet zo bekende profeet aanhaalt, en al heeft hij niets meer, hij legt zijn leven in de handen van de Heere.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bemoedigend, dit stukje uit Habakuk. Nu tijdens de bronsttijd zie ik de hindes regelmatig over hekjes springen. Dat gaat heel gemakkelijk. Zo wil de Here dus ons ook helpen om over onze aardse beslommeringen heen te springen en te zien op Christus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel mooie vergelijking. Dank je wel. Helemaal nieuw, dat beeld voor mij.

      Verwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.