16 februari 2022

DE LIEGENDE VROUW

Als slaaf verkocht door zijn wrede broers, een vreemdeling in een vreemd land. Jozef had meer dan genoeg te verwerken. Tot overmaat van ramp liet Potifars vrouw hem in de gevangenis gooien voor zonden die hij niet had begaan (Genesis 39-40).

Potifars vrouw (een type van)
Potifars vrouw vertegenwoordigt een type persoon die satan soms in ons leven plant, in de hoop Gods doeleinden te dwarsbomen. Deze mensen bedekken hun zonden door anderen vals te beschuldigen.*


Een vriend beschuldigde me
Ik kan me hiermee identificeren. Ik worstelde met grote zorgen in mijn leven toen een "vriend" me vals beschuldigde en mijn toch al zo moeilijke leven nog ingewikkelder maakte.

Waarom?
Maar waarom stond God Potifars vrouw toe om Jozef zo’n ongenadige slag toe te dienen? Waarom stond Hij mijn "vriend" toe mij zo te raken? Het was zo moeilijk en verwarrend.

Waar God hem hebben wilde
In het verhaal zorgt Potifars vrouw er indirect voor dat hij later in het hof van Farao belandde. Precies daar waar God hem wilde hebben ( Romeinen 8:28 ). Houd je daarom vast aan deze waarheid: de Heere kan elke ongewenste verandering ten goede in je leven gebruiken. Hij zal het ook!

Maar wij weten dat alle dingen…” – zowel goede als kwade, zowel prettige als onaangename, alle dingen, en dat is dan ook hetzelfde als alle personen: alle dingen en alle personen – “…samenwerken ten beste…” – zo staat het in de meest krachtige vertaling, en dat is de meest juiste: werken met elkaar samen ten beste – “…voor hen die God liefhebben.” Bron: Christen zijn
.


Hij bereidde me voor
Ik kan met vertrouwen zeggen dat God mijn aanklager op dezelfde manier gebruikte. Terwijl sommige deuren in mijn leven op slot gingen, bereidde Hij me voor op nieuwe deuren die Hij zelf opendeed

Blijf vertrouwen
Heb jij op dit moment een " Potifars vrouw " in je leven? Blijf vertrouwen! Hoe pijnlijk het ook voor je is, God laat je niet alleen. Zijn doeleinden zullen niet gedwarsboomd worden ( Job 42:2 ).


Wees blij, broeders en zusters, als je geloof door allerlei moeilijkheden op de proef wordt gesteld. Want daardoor zul je leren geduld te hebben. Zo zal je geloof sterker worden en zul je een volwassen geloof krijgen. Daardoor zul je altijd het goede doen. En als je een keer niet weet wat je moet doen, mag je God om wijsheid vragen. God geeft die altijd, zonder boos te zijn dat je het zelf niet weet. Jakobus 1:2-5

»»————- ♡ ————-««


* Net zoals Jozef verscheidene jaren in de gevangenis heeft doorgebracht voordat Gods doeleinden werden verwezenlijkt, kan het enkele jaren duren voordat wij ook Gods bedoelingen in ons leven volledig realiseren.


Lees ook

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie overdenking.. ja zo is het wel en heeft God mij het ook laten zien in mijn leven. Ik heb ook veel meegemaakt op dat gebied, maar ben er zoveel sterker door geworden. Soms vergeten we het even en zien we het achteraf. Dankjewel! Gods Zegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor het delen. Bemoedigend en troostvol. Veel zegen bij de mooie blogs die jij mag schrijven. Geniet ervan om ze te lezen...🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Aritha, fijn om te lezen en heel bemoedigend!

    BeantwoordenVerwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.