04 oktober 2022

7 keer per dag

Stel je voor dat je een vriend hebt die altijd voor je klaar staat als je om zijn hulp vraagt. Je waardeert wat hij doet, maar eigenlijk zijn al je gesprekken gericht op je eigen behoeften en verlangens. Je neemt nooit de tijd om hem te vertellen dat hij een goede vriend is. 


Ik heb zo'n vriend die ik op deze manier behandelde - geen menselijke vriend, maar mijn Heer.

Psalm 119 
Ik dacht daaraan toen in Psalm 119:164 las: "Ik zal u zeven keer* per dag loven omdat al uw voorschriften rechtvaardig zijn." De psalmist hield zoveel van God en Zijn Woord dat hij er een gewoonte van maakte Hem zeven keer per dag te loven. Af en toe stond hij zelfs om middernacht op (Psalm 119:62) en ik dacht: hoe vaak neem ik eigenlijk de tijd om God te loven voor wie Hij is?

Bidden èn loven
In ons huis gaat er ieder uur een alarmpje af zodat we kunnen stoppen met waar we mee bezig zijn, om te gaan bidden. Ik ben nu vastbesloten om Hem vaker te loven. 

Het vroege ochtenduur zou gewijd moeten zijn aan lofprijzing: geven de vogels ons niet het voorbeeld? C.H. Spurgeon
Het beste dat je kunt doen wanneer je ontmoedigd raakt, is onmiddellijk de Heere gaan loven. Want lofzegging is het beste medicijn voor een gebroken hart.
God loven is zeggen: ik heb U lief om Wie U bent. Ik houd van U, omdat U mij eerst liefgehad heeft. En omdat U mij getrokken heeft uit die vreselijke leegheid en duisternis tot Uzelf.

Opmerking: de praktijk van de psalmist om zeven keer per dag te loven, is geen gebod. We moeten er geen wettische regel van maken. Maar is wel een reminder voor ons moeten om elke dag wat tijd te nemen onze Heer te loven. Misschien kun je dat elke ochtend bij het opstaan ​​doen. Of bij elke maaltijd. 


Gail Burton Purath
Vertaald door: Aritha Vermeulen

* Zeven keer per dag: 's morgens, twee keer voor het lezen van "Sjema" en één keer erna, en' s avonds, twee keer ervoor en twee keer erna. Deuteronomium 6:7. Bron: Chabad.

2 opmerkingen:

  1. Echt geweldig vind ik dit blog! Zeven keer de Heer loven. Minimaal dus ;) Nooit gelezen. Ik heb er ook wat aan nu ik me vaak wat down voel. Ik ga op die momenten terugdenken aan je blog en de tekst sla ik op!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig. Ik ga een wekker zetten op mijn telefoon.

    BeantwoordenVerwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.