22 juni 2023

Herontdek Stille Tijd Vreugde 🕊️🌟❤️

Voel jij je ook wel eens schuldig over je stille tijd met God? Geen zorgen, er is hoop! Misschien ben je het gaan zien als een saaie verplichting en vergat je hoeveel vreugde het vroeger bracht. Of je gaf gewoon de moed op. Deze blog helpt om het op een andere manier te bekijken.

Wanneer we niet kunnen bidden zoals we zouden willen, is het goed om te bidden zoals we kunnen. 🙏❤️ C.H. Spurgeon



Jane: Er zijn mensen in mijn huis (hun namen houd ik liever geheim, hahaha) die me een schuldgevoel probeerden te geven over mijn stille tijd omdat ze dachten dat ik er niet genoeg aan deed. 😔 Het voelde echt rot. Alsof ik geen echte christen ben. ⏰❤️ Maar het is niet eerlijk om mijn liefde voor mijn Verlosser te koppelen aan de lengte van mijn stille tijd of de kwaliteit ervan. 🙏 Ze zijn er niet eens bij...


 
❌🚫 2 goede tips
  1. Plan je stille tijd vanaf vandaag scherp in en zet een alarmpje op je telefoon. Iedere keer als je het niet redt mag je de volgende dag niet niet snoepen of snacken
  2. Leer elke week een Bijbeltekst over gebed uit je hoofd. Als je je stille tijd overslaat moet je die Bijbeltekst 7 keer overschrijven om het af te leren

Gods bange slaaf?

Goeie tips? Nee echt niet. Op die manier probeer je God te behagen om rampspoed te vermijden, alsof Hij klaarstaat met een controlelijst om te beoordelen wat je goed of fout doet. Heb je Hem zo leren kennen toen je voor het eerst tot Hem kwam? 

Net zoals een moeder babygebrabbel kan vertalen en de onbegrijpelijke geluidjes begrijpt, zo kent onze Vader in de hemel alle ins en outs van ons gebrekkige gebed. Soms is ons gebed niet veel beter dan babytaal, maar Hij begrijpt het desondanks volledig. 👶💬🙏 Vrij naar: C.H.Spurgeon


Hoe dan wel?
Kom op, keer terug naar God en vind rust in het vertrouwen dat Hij helemaal is zoals Hij in de Bijbel zegt. Denk na over een paar mooie waarheden (zie hieronder) en laat ze je leiden naar de bijpassende Bijbelteksten:

🌟 Besef dat zelfs als je je moedeloos voelt, je nog steeds een geliefd kind van God bent, waar Hij intens om geeft (1 Johannes 3:1). 
🌟 Laat de vreugde in je hart weer opbloeien, zelfs als alles donker lijkt, want Gods aanwezigheid kan je leven verlichten en transformeren (Psalm 16:11). 
🌟 Erken dat je juist in je zwakheid afhankelijk mag zijn van Gods wijsheid en leiding, want Hij staat klaar om je te helpen en te begeleiden (Psalm 25:5). 
🌟 Wees vol vertrouwen en kom zonder aarzeling bij de troon van Gods genade, waar Hij je met open armen zal ontvangen, ongeacht je situatie (Hebreeën 4:16).*

"De Vader zelf heeft u lief" (Johannes 16:27).

Vrijuit met Hem spreken
Ik hoop dat deze blog je nieuwe inzichten en perspectieven geeft die je kunnen helpen om je stille tijd met God weer met vreugde en verwachting te benaderen. En onthoud dat *God altijd bereid is om je te helpen en te vergeven. Je mag vrijuit met Hem spreken, je hart voor Hem uitstorten en vertrouwen op Zijn genade en barmhartigheid. 🙏❤️



Het niet bidden omdat je je niet geschikt voelt om te bidden, is hetzelfde als zeggen: "Ik neem geen medicijnen omdat ik te ziek ben. "Bid om gebed: bid jezelf met de hulp van de Geest in de juiste gemoedstoestand om te kunnen bidden. C.H. Spurgeon

Gail Burton Purath

Origineel: Quiet Time Guilt
Vrij Vertaald door Aritha Vermeulen

---

🕊️🌟❤️ Wat heeft jou ooit geholpen om de vreugde van stille tijd opnieuw te ontdekken? 

4 opmerkingen:

  1. I look forward to it every morning.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk door te stoppen met de lat te hoog te leggen voor mezelf.
    Gewoon klein beginnen, om in de loop der tijd tot de ontdekking te komen, dat ik nu soms tijd tekort kom voor mijn gevoel.
    O ja, en stoppen met schuldgevoelens te laten regeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat me op dit moment veel vreugde geeft is een samenvatting maken van alle Bijbelboeken! Soms heb ik tijd en aandacht voor een paar hoofdstukken, soms voor 1, dat geeft niet. En heel soms sla ik het over, dan lees ik in bed nog een klein stukje in m'n Engelse Bijbel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi artikel. Soms voel ik me nog wel eens schuldig, maar ik weet dat dit niet hoeft. God ziet mij IN Christus aan en dat is dus als volmaakt. Als ik in de natuur aan het fietsen ben vind ik het fijn om te bidden en te danken. En dat is net zo goed als 'echte' stille tijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.