09 september 2024

7 dingen die ik leerde van de Ethiopische kamerheer

In Handelingen 8:26-39 las ik hoe Filippus in de gesprek gaat met Ethiopische kamerheer. In dit  verhaal ontdekte ik 7 belangrijke dingen. 

Lees de 7 ontdekkingen onder het plaatje


1. Het evangelie is voor alle volkeren en rassen. De bekering van de Ethiopiër onderstreept dat Gods genade geen grenzen kent. Iedereen is gelijk in het Koninkrijk van God.

Openbaring 5:9-10 En zij zongen een nieuw lied en zeiden: U bent waardig om het boek te nemen en zijn zegels te openen, want U bent geslacht en hebt ons voor God gekocht met Uw bloed, uit elk geslacht en taal en volk en natie, en hebt ons voor onze God gemaakt tot koningen en priesters, en wij zullen heersen over de aarde.

2. Het evangelie is voor alle klassen van mensen. De Ethiopiër was een belangrijk persoon, maar ook hij had Jezus nodig.

1 Timotheüs 6:17-19 Geef de rijken in deze wereld de opdracht niet hoogmoedig te zijn, noch hun hoop te stellen op de onzekere rijkdom, maar op God, Die ons overvloedig van alles voorziet om te genieten. Geef hun de opdracht goed te doen, rijk te zijn in goede werken, vrijgevig en bereid tot delen, en zo voor zichzelf een goede basis te leggen voor de toekomst, om het eeuwige leven te verkrijgen.

3. Zonder Gods Geest is de Schrift moeilijk te begrijpen, dan is het niet goed mogelijk om de diepgang van de Bijbel te doorgronden.

1 Korintiërs 2:14 Maar de natuurlijke mens ontvangt niets van wat betreft de Geest van God, want het is hem dwaasheid, en hij kan het niet begrijpen, omdat het geestelijk onderscheiden moet worden.

Johannes 14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.

4. Oude en Nieuwe Testament spreken over Jezus. Filippus gebruikte het Oude Testament om over Jezus te vertellen, net zoals Jezus zelf deed.

Lukas 24:27 En Hij begon bij Mozes en bij alle profeten en legde hun uit wat in alle Geschriften over Hem geschreven was.

5. Eerlijke zoekers vinden Jezus. De kamerling zocht oprecht naar de waarheid en vond die in Jezus. (Jeremia 29:13)

Jeremia 29:13 Gij zult Mij zoeken en vinden, als gij Mij zoekt met heel uw hart.

6. Echte bekering is meer dan woorden. De kamerling wilde meteen gedoopt worden, wat getuigt van een oprechte bekering

1 Thessalonicenzen 1:4-10 Wij weten, broeders geliefden van God, dat u door God gekozen bent. Want ons evangelie is niet tot u gekomen in woorden alleen, maar ook in kracht en in de Heilige Geest en in volle zekerheid, gelijk wij weten hoe wij bij u geweest zijn ter wille van u. En gij zijt volgers geworden van ons en van de Heere, toen gij het woord in veel verdrukkingen aangenomen hebt met blijdschap van de Heilige Geest, zodat gij een voorbeeld zijt geworden voor alle gelovigen in Macedonië en Achaje. Want van u is het woord van de Heere uitgegaan, niet alleen in Macedonië en Achaje, maar ook in alle plaatsen is uw geloof in God verspreid, zodat wij niet nodig hebben iets te zeggen. Want zijzelf verkondigen over ons wat voor een ingang wij tot u gehad hebben en hoe gij u tot God bekeerd hebt van de afgoden om de levende en waarachtige God te dienen, en om Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Die Hij uit de doden opgewekt heeft, Jezus, Die ons verlost van de komende toorn.

Foto by Alex G. Ramos

7. Jezus kennen brengt vreugde. Na zijn ontmoeting met Jezus ging de kamerling vol vreugde verder.

Johannes 15:10-11 Als gij Mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden van Mijn Vader bewaard heb en in Zijn liefde blijf. Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u zij en uw blijdschap volkomen zij.

Gail Burton

---

Origineel: 7 Things We Learn From Acts 8:26-39
Vrij Vertaald door Aritha Vermeulen
Illustratie: Gospel images

1 opmerking:

Heel fijn dat je wilt reageren.